torsdag 8. desember 2011

Drivstoff sikkerhet




Båtliv sikkerhet er ingenting du kan aldri ta for gitt, som jeg dramatisk lært på en nylig tur ombord min Carver 534 Express Cruiser. Min college romkamerat hadde fløyet inn fra østkysten å besøke for et par dager, så vi tenkte det ville være flott å ta litt sol og moro ombord Endless Summer II. På vei til en favoritt over natten sted utenfor Willamette elven bestemte vi oss for å stoppe for drivstoff. Som en livslang boater med over 35 års erfaring, utførte jeg alle sikkerhetsmessige tiltak for sikker drivstoff: all elektronikk og hvitevarer av, hytte døren og alle luker og vinduer lukket, motorer off, dyse jordet, etc. Det var én ting om at jeg hadde oversett.

Jeg så på drivstoff prosessen fra cockpit og heldigvis jeg så overbord. Jeg la merke til en lys glans av gass på vannet og tenkte: "Hvor kan det komme fra?" Ved nærmere undersøkelse så jeg at gassen var dryppende inn i vannet fra båten min! Jeg umiddelbart stoppet drivstoff prosessen og begynte på jakt etter kilden til drivstoff. Forestill min overraskelse og sjokk da, når du åpner motoren luke, la jeg merke til 12 liter rå gass i kjølsvinet!

Umiddelbart Jeg informerte gassen dock fuktighetssensor at vi hadde et stort problem. Jeg kuttet min viktigste strømbryterne så automatisk lensepumpe ikke ville utløse, slått av nødstrøm bryteren på gass-dock, og deretter begynte å fylle kjølsvinet med vann og såpe for å redusere faren. Vi så nøye siphoned vann / gass blanding med en all-plast lensepumpe (ingen gnister) inn i en trommel på kaia.

Hva var årsaken til denne potensielt dødelige situasjonen? Jeg hadde tatt ting for gitt. Gassen slangen fra filler til tanken hadde falt av fordi både klemmer hadde blitt løst gjennom årene, og jeg ikke hadde klart å kontrollere dem. Nå har jeg alltid sjekke alt når jeg drivstoff - bare for å være sikker - og jeg vil oppfordre andre båtfolk til å lære fra leksjon min.


Les mer:
Bakgrunnen for SOS-signalet.
Dette må du vite om bølger.
Derfor må du huske flytevest.
Skal du ha med deg barn i båten?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar