tirsdag 13. desember 2011

Enkel kur mot mold og mugg på båten din


Når våren kommer og båtsesongen starter for alvor for de som ikke er heldig å oppleve året båtliv, er det på tide å åpne opp båtene. Dersom forholdsregler ikke er tatt med fuktighet absorbenter, luktkontroll poser og andre typer avfukting du kan bli møtt av en båt der interiøret har forvandlet seg til en veritabel mugg spore. Dette kan skje også hvis båten er i vannet lukket opp, men delvis eksponert for elementene der fuktighet kan komme inn og mugg ta hold.

Dette året, i store deler av landet, opplevde vi nok regn til å bygge en flåte på buer. For meg var uheldig konsekvens av alt dette regnet mer mugg og jordslag enn noe jeg noensinne har sett før på en båt, enn si min egen, det gjorde den perfekte petriskål for en skjemmende, ubehagelig dose av de små levende, blomstrende organismer og alle de tilhørende opprydding som går langs med å bli kvitt dem. Da jeg inviterte andre båteiere å styre båten min å se det spektakulære visningen av sopp kan, valgte de ut, og foretrakk å slippe å oppleve full effekt på nesen. Det var så ille.

Etter å ha tatt en undersøkelse av hemmelighetene av flere andre som syntes å være fri fra denne felles båtliv lidelse, forklarte jeg at vår vanlige måten å bli kvitt den lille buggers var å vente med en stiv børste for en stiv kuling, iført ansiktsmasker og eye gear. De lo, og foretrakk sine egne godt gjennomtenkt kappe-and-dagger rettsmidler.

Ønsker å ta mer ekstreme tiltak likevel, hjalp min kone meg unzip og Løsne alle deksler å legge dem ut på kaien, slik at vi kunne vaske dem ned med en all-formål rensemiddel, vann og skrubb børste på en båtshake. Det fungerte bra tenkte jeg, men hun trodde vi kan gjøre bedre, bestemmer seg for å eksperimentere med noe annet, et produkt vi hadde brukt for å rense våre skroget.

Dommen? Det renser seg mugg og jordslag lett, som smør på en varm kniv. Bare spray på, skyll av, ingen rester, ikke et spor av mugg, lite lukt og det er vannbasert, biologisk nedbrytbare og ikke blekemiddel som enkelte andre spioneringen mugg mordere gjør. Jeg har ingen egeninteresse i dette produktet, men jeg vil du skal vite, en båteier til en annen, i min erfaring, er dette den beste formen eradicator jeg har funnet, og jeg vil dele den med deg. Den er laget av Supreme Chemicals av Georgia, Inc under merkenavnet, Krud Kutter. Jeg kan garantere deg vil ikke bli skuffet.

En ting til. Det renser alt under solen, og du trenger ikke å betale brattere prisen for andre marine grade produkter. All min kone og jeg vet at på dette punktet er at det fungerer svært godt på båten dekker og skrog. Jeg lurer på om det kan gjøre min Mercruisers gnisten?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar