torsdag 1. desember 2011

Alt om Drivstoff og båten din




Hvor mye trenger du?

Hvor mye drivstoff du trenger å bære avhenger av utformingen av båten og påtenkt bruk. I et seilskip, for eksempel en 50 gallon tank med diesel mate en 25 hk hjelpemotor forbannelse på 80 prosent av toppfart kunne drive en 33 fots seilbåt 300 miles på 7 knop i stille vær.

Den samme mengden drivstoff ville ta en to-motors 40 fots sportfisher bare ca 33 miles på 40 knop. Denne båten ville trenge 450 liter for å dekke 300 miles på den hastigheten.

Planende skrog trenger mye mer makt enn deplasement skrog og bruker mer drivstoff per mil. Men deres evne til å bære drivstoff er begrenset fordi deres planende evnen påvirkes av vekt.

Mange marine arkitekter bygge i så lite data Fuel Quantity mulig å ta hensyn til utformingen av båten, fornuftig bruk og avstanden mellom bensinstasjoner stopp i og rundt sin normale område av drift.

Hvor mye veier den?

Bensin veier ca 6.1 pounds per gallon. Diesel vekter om 7.1 pounds per gallon. Både bensin-og dieselmotorer bruker omtrent 0,6 kilo drivstoff per hestekraft per time. I gjennomsnitt inneholder diesel ca 140 000 BTU per gallon eller 10 prosent mer energi enn samme mengde bensin.

Hvor går det når den forbrukes?

Motoren din bruker drivstoff du kjøper på flere måter.
  • 35 prosent er gitt opp til atmosfæren i varmen
  • 25 prosent er gitt opp i varme og vibrasjon absorberes av omkringliggende vann
  • 10 prosent har gitt opp å overvinne bølgen motstand
  • 6 prosent å overvinne bølgedannelse og prop vaske mot skroget
  • 7 prosent for å overvinne huden friksjonen
  • 2 prosent er bortkastet i friksjon ved propellaksel
  • 1 prosent for å overvinne luftmotstand
  • Dette etterlater omtrent 13-14 prosent av den opprinnelige energien til å snu propellen.

Hvor mye bensin-og dieselmotorer forbruker?

Bruk den gamle tommelfingerregelen; Bruk en tredjedel av drivstoffet i tanken for å komme dit, en tredjedel for å komme tilbake og redde den siste tredjedelen som en nødsituasjon backup.

Les mer:
Alt du trenger å vite om drivstoff sikkerhet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar