søndag 4. desember 2011

Hvordan Låser Virker




Låser er vant til å flytte båter mellom vannforekomster som har ulike nivåer. Dette eksempelet, St. Lucie Lock, er ett i en serie av fem sluser som gjør at båter å krysse Okeechobee Waterway over delstaten Florida fra Stuart til Ft. Myers. Når du går øst til vest, er du løftet opp av to sluser for å komme til Lake Okeechobee nivå og deretter etter å ha forlatt innsjøen du er senket ned igjen ved tre forskjellige låser for å komme tilbake til havet, ved Ft. Myers.

Når du nærmer deg en lås, bør du kontakte lockmaster via VHF radio. Kanalen de lockmaster skjermene kan variere fra område til område. Det bør være en skiltet ved inngangen av låsen med instruksjoner om hvordan man skal kontakte lockmaster.

Vær forsiktig når du nærmer deg låsen og ta hensyn til "trafikk signal" på låsen inngangen. Hvis signalet er røde bør du holde godt klar og holde et øye for båter forlater låsen. Når portene til låsen inngangen er helt åpne, og all trafikk har gått i lås, vil signalet bli grønn som indikerer at det er trygt å gå inn i låsen.

Før lage din inngang, bør rigg fendere på begge sider av båten din og du har linjer klar på både baugen og akter. Selv om mange låser, som for eksempel St. Lucie Lock, har linjer tilgjengelig der de ønsker å binde opp, bør du være forberedt og ha din egen linjer bør du trenger dem.

Når du har angitt låsen, som de to båtene avbildet her, vil lockmaster indikere hvor han eller hun vil at du skal stoppe. I tilfelle av St. Lucie lock, synker lockmaster du to linjer, en for baugen og en for streng. Vær forsiktig så linjene er droppet og ikke la dem treffer deg i ansiktet. Du bør holde armene utstrakt og lockmaster vil slippe linjer på armene. Du bør ta en wrap rundt en klamp om både baugen og akter og har et mannskap på hver posisjon. Når sikker, bør du slå av motoren og, hvis montert, slå av radar.

Når alle båtene er sikret i lås, er låsen gate som du angav lukket og porten i den andre enden av låsen åpnes lett å la vann fra høyere nivå inn i låsen for å heve båtene i låsen til det nye nivået. (Eller ut, senking av vannstand, avhengig av retningen du beveger deg.) Som vannstanden stiger (eller faller) mannskapet bemanning linjene på baugen og akter blir nødt til å ta opp slakk for å holde båten stabil og i riktig posisjon. Du kan oppleve litt av dagens skyve båten rundt forårsaket av innkommende strøm av vann. Bare vær sikker på at fendere er sikre og at din gni jernbane er ikke glir opp på siden av låsen.

Forskjellen i nivåer ved St. Lucie låsen er ca 15 fot. Det er ganske et nettsted å se; ene øyeblikket du ser ned på en båt som har kommet fra lavere nivå og et par minutter senere er du i øyehøyde med passasjerene.

Når låsen er på det nye nivået, er det exit portene åpnes helt. Du bør starte motoren før den lockmaster tar tilbake linjer. Så snart klar av linjene, følg retning lockmaster og avslutte låsen sakte. Vær forsiktig med annen båttrafikk som kan vente å gå inn i låsen fra den andre siden.

Når du er endelig klare og underveis, ta i fendere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar