mandag 12. mars 2012

Hvordan finne verdien av en båt?



Min far første forklarte verdi for meg da jeg var barn gjennom mine base ball kort. Jeg husker at jeg så dem opp i en Beckett prising guide og forteller ham sin verdi. Han fortalte meg: "Son, er verdien av at baseball-kort bare verdt hva noen vil betale deg for det." Han utfordret meg til å selge en av mine dupliserte kortene for den verdien som er oppført i prisingen guide. Jeg fant det vanskeligere enn jeg hadde forventet. Etter forhandlinger, fant jeg ut at jeg vanligvis bare fikk ca 50% av det børsnoterte verdien av kortet i prisingen guide. Han fortalte meg også om den tilstanden av kortene og hvordan de kan beskytte dem. Jeg begynte å ta godt vare på dem. Jeg satte dem i kort sleaves og mapper for å opprettholde sitt utseende.

Websters online ordbok definerer verdi som:
  1. En numerisk mengde målt eller overdras eller beregnet, "verdien tilordnet var 16 millisekunder".
  2. Kvaliteten (positive eller negative) som gjengir noe ønskelig eller verdifullt, «den Shakespearean Shylock er av tvilsom verdi i den moderne verden".
  3. Mengden (av penger eller varer eller tjenester) som anses å være en rettferdig tilsvarende for noe annet, "han prøvde å estimere verdien av råvarer på normale priser".

Jeg har gitt deg litt å tenke på når du tenker på verdien av båten din. En båt som en bil mister enorm verdi når kjøpt fra en forhandler, og dens verdi redusert jevnt gjennom dens levetid. Hvis ikke tatt vare på riktig måte, kan verdien reduseres kraftig. Bør ikke det være viktig å prøve å opprettholde sin nåværende verdi så mye som mulig?


De fleste båtfolk har noen form for vedlikehold plan for båten sin, om de tar vare på det selv eller har de noen andre gjøre det, men er det riktig planen? De fleste ære uttrykket, "Hvis det ikke er ødelagt, ikke reparer det." Dette er ikke uttrykket å følge når det kommer til båtlivet. Uttrykket å følge er, "En unse for forebygging er verdt en halvkilo kur." De fleste folk ikke skjønner at det er mye mindre kostbart å ha forebyggende vedlikehold gjort til en båt enn det er å fikse båten når et problem har oppstått.

Mange båtfolk har sin 20 timers og 100 timers service utført. De tar seg av hvordan motorene kjører. Faktisk har jeg sett folk bruke titusenvis av dollar på sine motorer, og likevel la det fysiske utseendet til båten gå, eller gå med det billigste rute av voksing båten i stedet for å ha det detaljerte riktig. Jeg spør deg, hva er det første noen vil legge merke til når de går å kjøpe en båt, eller noe for den saks skyld? Jeg skal fortelle deg. Det første de legger merke til er utseendet. Hvis båten ser ut som det har blitt negelected, kan det aldri selv få til et hav rettssak, selv om motorene kan være i perfekt kjøreklar stand.

Så jeg stiller dette spørsmålet for deg. Hvis du verdsetter din båt, hvorfor ikke ta vare på det riktig? Hvis du vedlikeholde motorene godt, hvorfor ikke opprettholde utseendet også. Du kan ikke være ute etter å selge fartøyet nå, men tiden vil komme, da båtens sanne verdi vil vise. Vil du får hva du spør, eller vil du bli tvunget til å gjøre innrømmelser på grunn av de fysiske forholdene på båten?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar