onsdag 14. desember 2011

Første stormen i en båt - en leksjon i ydmykhet

Pappa hadde gitt meg tillatelse til å ta en robåt, en tre hestekrefter Evinrude og to venner, Doug og Steve ute og fisket i noen timer. Den sommerdagen vi besluttet å ta en ettermiddag ut på Nordøst gaffel av Great Sacandaga Lake, sportsfiske for store munn bass. Luften var tung og fuktig, sola bryter gjennom skyene, til nok gjøre det ubehagelig varmt. Vi dro opp en provisorisk anker, en ti tommers Hunk of cinderblock på en ankerline av slitasje flettet bomull og slapp den inn i baugen på en fjorten fot tre robåt. Uttrykke tillit til at vi kunne håndtere enhver situasjon som måtte komme vår vei, som kanskje en synkende båt, ble vi enige om å gå utover de grensene som er satt av faren min.

Det var ganske lett å gå, bølger etter oss da vi kjørte like fort som en tre hest powerhead kunne bære oss. Forankret tretti meter off Placid Point, plukket Doug meitemark fra liten kartong med mulch, en for hver av oss. Vi threaded våre ormer så raskt vi kan, hver enkelt av oss håper på det første fangst og størst fisk i innsjøen. Vi satt der i ca to timer uten hell da vi hørte en svak rumble av torden sted i dalene i Adirondack Mountains. Vi fortsatte fisket. Avtalen var at vi ville forlate så snart noen hadde en småspise.

Plutselig snudde himmelen en dyp blå og vi kunne se lysglimt blanchering himmelen over bratte fjellet til styrbord. Stormen var bærer ned på oss raskt. "Steve, trekke opp ankeret, outta vi må bli her!"

Vi sveivet inn våre linjer uten sikring kroker som dingler og virvlet i den stadig økende vinden. En strålende lysglimt tatt oss på senga som luften spraket, etterfulgt av en sonisk boom som gjenklang i juvet mellom fjellene omkring, forstyrrer vannet under oss. Nikkel sized dråper av regn falt tungt graying det blå vannet rundt oss, vinden blir grusomme.

Anchor trukket, dro jeg på starteren akkord, adrenalin sparker i da jeg innså det kanskje ikke starte. Jeg sto der og så til årene. "Vi er nødt til å begynne å ro dere eller vi blir blåst med vinden mot dammen!" Doug nølte ikke. Vi var taper terreng raskt i den sterke vinden og motgående korte troughed, bratte crested bølger.

Jeg trakk ledningen en gang med en frese. Det må starte. Det er ingen grunn til at det ikke skal. Har jeg glemt noe? Jeg kvalte motoren og sørget for at gassen fylle var å få luft og prøvde igjen. Denne gangen jeg ga mitt beste slepebåt og den glefset til oppmerksomhet.

Bøtter med vann kom inn i båten over baugen og porten videre kvartal som vi pekte hjem. Steve flyttet til ro setet ved siden av Doug for å få vekten balansert, baugen opp. De var med øsekar vi hadde ombord, en ensom maling kan sendes mellom dem for å holde tritt med flommen av vann som var truende for kullboks oss.

Jeg tenkte på denne muligheten da jeg myste mot vinden og blindende regn for å få en perle på neste bølge, fjæra og våre fremover fremgang. Da jeg gikk til blikk over Doug venstre skulder jeg merke til en strøm av vann rennende ned sin gjennomvåt pannen, off nesen på toften og overbelastet gulvplanker. Vi skulle flytte videre svært sakte, nesten som om vi var i lenker, båten en tredjedels full av vann. Vi var å miste kampen.

På denne tiden var vi i redningsvester med båndene fortsatt løsnet. Det var ingen tid til en tendens til dem, vi hadde ventet for lenge og undervurdert kraften i et tordenvær. Eksplosjoner av lys fortsatte å trakassere med en imponerende, skremmende visning av blå lyn. Luften ble kald og hagl bombardert oss med BB skudd. Vi var gjennomvåt, skjelving og sliten fra den belastning og nytteløse i bailing, men vi fortsatte, jamret og grousing med sporadiske utbrudd av fortrengt latter.

Ettersom vinden til slutt kokte til en sterk vind og bølgene var ikke lenger avkortet i hvitt, følte vi lindring i visshet om at vi skulle gjøre det til hjem snart og at vi kollektivt opplevd vår første, verste stormen noensinne, sverget å aldri gjør den feilen å gi et tordenvær tillatelse snike seg på oss og gi dem, er at hver og en av dem fra da av den respekten de fortjener (uthevelse tilføyd).

Doug og Steve fortsatte å kausjon, men deres iver var mindre så vi styrte mot land og hjem, båten hviler på sand i grunne. Vi dro henne opp så høyt som vi kunne, strekke ankerlinen så langt opp på stranden som det ville komme.

Vi var gjennomvåt og utslitt og relatert vår historie til våre foreldre som én stemme. Vi ble enige om ikke å si noe om å gå til Placid Point eller som vi forsinket i donning vår redningsvester. Annet enn det, var alt fritt vilt for historien fôr og fremdeles er. Vi forseglet pakten i ormen blod.