lørdag 17. desember 2011

Tidlig Båtliv Minner - The oppvåkningen av en Lidenskap


Hva er det med lidenskap, ikke hvor den kommer fra og hvorfor de fleste av oss har en eller flere i vår levetid? Jeg hadde en som startet i tidlig alder som jeg tror det gjør for de fleste av oss. Da min søster var en tiss jente det var storhet og skjønnhet hester, hun ble en rytter. For en barndomsvenn var det å ta ting fra hverandre og sette dem sammen igjen, han ble en mekanisk ingeniør. Ken vant til doodle hus og geometriske strukturer på skolens bærbare, han ble arkitekt. Meg? Jeg hadde en tidlig båtliv minne burgeoned inn i en iver. Lidenskapen er fortsatt med meg til denne dagen og det er like frisk og klar i minnet mitt som om det hadde skjedd øyeblikk siden.

I min levende erindring, hadde pappa rodde meg ut en hundre meter offshore på den store Sacandaga Lake i Adirondacks fjellene i New York i en fjorten fot tung tre robåt, malt slagskipet grå med rød ripen. Ankeret var betong, herdet i en rusten maling kan. Da vi var ute av syne for familie og "beachers" på land, sank han ville være anker over siden og satte seg på toften å vise meg hvordan å træ en mark på en krok, for å fange hva fisken ble venter på bunnen for en dråpe i måltid.

Jeg likte ikke å se ormen vri seg, og vrir meg mens han løp kroken lengden på forsvarsløse offeret. Jeg må ha vendt seg bort flere ganger med en pinlig berørt titt på ansiktet mitt som min far lo i vissheten om at dette var den samme veien han må ha sett til sin far første gang han måtte tåle lærdom av ... noen ganger livet har å være brutto-til netto en premie fisk.

Når ormen hadde blitt myke, livløs og blek vi kom tilbake til land, fishless til mylderet på stranden. Som vi var landing båten, ungene løp til vår hjelp roper ut forventningsfullt, "Har du fange noe?" De ønsket å se noen fisk.

Truth bli kjent, var jeg glad vi ikke hadde tatt noe fordi jeg ikke var klar til å tåle eventuelle nye leksjoner i fiske primer som jeg senere skulle lære involvert ting som å rive av et embedded snelled fiskekrok fra en gjedde er svømmeblæren og fjerning av hodet av en levende fisk, gjeller bølgende bortsett fra en kuttet kroppen, gi meg en dårlig tilfelle av Willies. Med tid og erfaring jeg herdet i en slanger og snegler gutt og til slutt til en fisker, men i denne prosessen innså jeg at det var ikke det fisket jeg var så interessert i uansett, var det båt!

Senere, da jeg var litt eldre, fikk pappa alvorlige og kjøpte en tre hestekrefter påhengsmotor for å utvide vår fiske horisonter. Jeg var begeistret. Jeg kunne ikke vente for ham å klemme det på, gass det opp og ta oss for en spinn. Etter at han hadde testet alle funksjonene, la han meg komme akterut fra toften å "kjøre båt". Wow, jeg var den ene propelling båten gjennom vannet, beveger oss gjennom ½ ft kotelett med letthet, vannsprut babord og styrbord som baugen traff baksiden av hver bølge, stirring opp en boblende, brennende virvelstrømmer bak oss, og skaper en hvit båt-laget bølge som jeg senere skulle lære kalles en kjølvannet. Jeg hadde kontroll over et bevegelig fartøy med faren min, en veteran yachter i WWII Picket Patrol. Den duren av den lille påhengsmotor på alle nivåer i throttle hørtes for meg ut som den nyeste femti hestekrefter motorer, den mektigste av dagen. Jeg følte jeg hadde kommet. Jeg var opprømt og hektet som så mange fisker jeg hadde fanget.

Som sommeren omgjort til off-season jeg ønsket alle båtliv fôret jeg kunne mønstre på den måten av båtliv litteratur og den nyeste kataloger og håndbøker. Jeg var selv tenkt å bygge en trebåt meg selv i en alder av ti, de var billigere, men fortsatt ikke innenfor mitt budsjett til jeg var mye eldre. Jeg drømte om båter, jeg craved dem, sannsynligvis enda mer fordi de var ute av min rekkevidde. De har aldri mistet sin sjarm og jeg er sikker på at de kommer ikke før jeg har forlatt mitt vett og finne glamour i rullestol. Jeg håper det flyter.
Så hva er så spesielt med båtliv du lurer på, betyr det ikke opphisse meg! Hvem bryr seg? Vel, jeg forstår hva du føler, får jeg ikke din lidenskap heller. Alt jeg vet er dette tidlig minnet er indelibly etset inn cerebrum min og den påvirkning har vært langt nå. Jeg vedder din har også.

På videre refleksjon, som jeg tenke makt lidenskap, innser jeg hvor tidkrevende det kan bli til forsømmelse av andre livets krav, det må temmes, slipt og jevnet. Men, trenger du ikke å forstå det å vite at livet er så mye rikere for å ha hatt det, ikke bare for gleden utledet i å forfølge det og engasjerende i den, men på den måten kan du dele det på en spesiell måte de fleste kan ikke forstå, men kan sette pris på. For meg gnist var en tidlig båtliv minne, og det vekket en lidenskap. Har du en match?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar